Brandingstrategi: strategiimplementering og generationsskifte
Koncept Marketing hjælper virksomheder med branding i forbindelse med generationsskifte, fusion, exit, opkøb eller ekstrem vækst. Men vi udvikler ikke blot brandingstrategier. Vi implementerer dem også operationelt og drifter dem i dagligdagen!
Branding ved strategiimplementering
Undersøgelser viser, at mindre end kun 20% af alle virksomheders strategi lykkes, og at kun 3% af disse virksomheder, ved hvordan de gjorde det. Strategiimplementering har mange indsatsområder. Branding er ofte en af dem. Branding eller rebranding er derfor oplagt at se på, når man vil implementere en ny virksomhedsstrategi eller i forbindelse med ejerskifte, virksomhedsfusion eller opkøb. Branding og strategiimplementering går således hånd i hånd.
Branding ved generationsskifte
Jura overlader vi til andre, mens vi arbejder med virksomhedens brandidentitiet og markedsposition. Vi eksekverer brandingstrategien, så brandet bliver så stærkt som muligt. Et vellykket generationsskifte kobler tidligere generationers branding med den nye generations ambitioner og drømme om markedsposition. Generationsskifte handler ikke kun om virksomheder men også om mennesker. Det er medarbejderne, der bærer det brand, som skal være ærligt, troværdigt og holdbart mange år frem i tiden.
Branding ved virksomhedsfusion og opkøb
Ved virksomhedsfusioner og opkøb af virksomheder er branding mere vigtigt end nogensinde. Man siger at 50% af en virksomheds brand ligger internt i virksomhedens kultur, værdier og medarbejderadfærd. Når virksomheder smedes sammen møder to kulturer- virksomhedsbrands – hinanden. Det er nu alt afgørende at få de to virksomheder samlet under samme brand. Det handler ikke om logo og hjemmeside, men om kultur, selvforståelse, brandidentiet og medarbejderadfærd og stolthed. Derfor er det særlig vigtigt for virksomheder der er fusioneret at arbejde dedikeret med branding.
Branding ved ekstrem vækst
Når virksomheder vækster og ansætter mange nye medarbejdere kommer brandet i fare. Enhver ny medarbejder bringer jo sin egen kultur, egne værdier og adfærd med sig fra sin forrige arbejdsplads og skal nu integreres i den kultur som leves i virksomheden, for at den fortsat kan levere sit nuværende brand. Men når man ansætter måske 30-40 mennesker på et år, udfordres virksomhedskulturen. Det er derfor særlig vigtigt for virksomhede i ekstrem vækst at arbejde dedikeret med sin interne branding.
Branding ved exitstrategier
Arbejder virksomheden efter en exitstrategi anbefaler vi at opstarte brandingprocessen 3-4 år før exit. Formålet med branding er her at øge virksomhedens værdi i forbindelse med et salg af virksomheden til anden part. Branding i forbindelse med exitstrategier er eftertragtede, fordi fortjenesten af brandingen er meget målbar, da den måles i en før- og efter- salgspris for virksomheden.