Logik & CO, afsnit 2: En personlig historie med branding effekt
Temaet var lærlinge i andet afsnit af miniserien Frihed, Lighed og Tømmerlus, der portrætterer det københavnske byggefirma på DR1. Et gængs CSR tema, som er oplagt at score god branding på. – Hvis ellers holdningerne til det at have lærlinge er rigtige, ægte og dybtfølt. Og det er de uden tvivl hos Logik &Co. Derfor kom det nok heller ikke bag på nogen, da byggeleder Balder Johansen understreger ”Vi skal også tage noget socialt ansvar”. Men påstanden hænger alligevel som en påstand i luften og er ikke god branding i sig selv. At virksomheden får en hel times eksponering i bedste sendetid er selvfølgelig god eksponering af virksomhedens navn. Men det gør ikke udsendelsen til god branding i sig selv.
I seriens andet afsnit udfoldes den gode branding nemlig først i udsendelsen klimaks. Nemlig det øjeblik, hvor virksomhedens lærling opnår en uventet sølvmedalje til en ellers udfordrende svendeprøve. I det øjeblik skabes der nemlig via indlevelse i lærlingens personlige historie en sympati og indlevelse hos seeren, der konverterer lærlingens personlige fortælling til god branding for virksomheden. Udsendelsen giver os et indblik i et menneske og fortalt os den personlige historie. Det er altså via den personlige historie, at afsnittets primære brandingværdi for virksomheden opstår. Det bliver jo først her synligt, at virksomheden gør en forskel i et menneskes liv. Og det er god branding. Vi får beviset på, at Logik & CO har gjort en forskel. Og det er god CSR!
Med en sølvmedalje i hus fanges Logik & CO imidlertid i sit eget brandingspind. For det er jo netop en virksomhed, hvis brand ikke hylder det perfekte menneske. ”Men nu handler det jo ikke om medaljer det hele” er Balders udgangsreplik. Nej, ikke når man er Logik & CO. Men god branding, det fik virksomheden endnu en gang. – Til trods for mange ”rygescener” og komisk ”cirkusmusik” på lydsporet, der skruer op for underholdningsværdien og ligger på kanten af uhensigtsmæssig komisk fremstilling af en ellers seriøs virksomhed.
Læs mere om branding af virksomheder her