Brandingstrategi

Koster en brandingstrategi mange penge?

Ja, men det koster flere ikke at have en! 

Ordet ”brandingstrategi” lyder måske nok stort og betragtes af mange som noget, kun de største virksomheder har. Man synes typisk at en brandingstrategi er mere ”Nice to have” end ”Need to have”. Men faktisk oplever vi gang på gang, at det koster virksomheden flere penge, hvis de ikke laver en brandingstrategi fra starten af.

 

Hvad gør en brandingstrategi for os?

Brandingstrategien er et kompas for, hvordan vi skal markedsføre os. Uden den bliver vores marketing uden rød tråd. Diverse marketingtiltag risikerer, at blive løsrevet fra virksomhedens strategi og udtrykker måske ikke den helt rigtige identitet og virksomhedsprofil. Når man laver sin brandingstrategi tvinges man også til at tage stilling til budskaber, målsætninger, ambitioner, målgrupper, budgetter og andre helt fundamentale forhold. I Koncept Marketing, ser vi gang på gang, at marketingtiltag tilføres unødige omkostninger, hvis man sparer brandingstrategien væk. Det kan være omkostninger til korrekturgange, grafiske layouts, udgifter til oversætterbureauer mm.

Men at spare brandingstrategien væk kan ikke kun betyde unødige omkostninger. Det betyder også en mindre effektiv marketing, som måske slet ikke rammer, hvor den skal. Og det er i virkeligheden endnu værre. Desuden går virksomheden glip af den langsigtede plan for, hvor virksomhedens branding skal føres hen. Sparer man brandingstrategien væk er der altså stor risiko for, at man står tilbage med en ineffektiv marketing uden rød tråd, og som ikke bygger virksomhedens brand over tid.

 

Hvordan laver man en brandingstrategi?

Hvis du finder en fast formel på internettet, så find også en anden leverandør!

Sandheden er, at der er typiske byggeklodser i en brandingstrategi, men enhver brandingstrategi er unik. Den er jo et komplekst produkt af virksomhedens strategi, målgrupper, markedspotentiale, konkurrenter og ikke mindst brandidentitet.

Et vigtigt element i brandingstrategien er også at få et indspark udefra. Så selvom man har den dygtigste marketingchef i verden, vil han eller hun altid være påvirket i virksomhedens kultur og vanetænkning. Man kan forsøge at tænke ud af boksen – men sparring udefra vil altid giver brandingstrategien den nødvendige Xfactor.

Når det er sagt, er der selvfølgelig visse arbejdsmetoder, der går igen, når man begiver sig i kast med en brandingstrategi. Start med spørgsmålet ”Hvor er brandet i dag – og hvor skal det hen?” Så vil alt andet udfolde sig herfra. For en brandingstrategi er som et maleri, der bliver til i processen.

 

Kan man lave sin egen brandingstrategi?

Ingen kender virksomheden bedre end virksomheden selv. Den viden er det altafgørende fundament for enhver brandingstrategi. Man kan altså ikke bare hyre en brandingekspert og så regne med, at det ordner han eller hun lige. En brandingstrategi bliver til i tæt samarbejde mellem konsulenten og virksomheden. Det er i samarbejdet, magien skabes. I samarbejdet kobler man nemlig virksomhedens viden om marked, produkter og konkurrenter med konsulentens faglige viden og ikke mindst erfaring fra andre brandingprocesser. En god brandingstrategi er altså en kombinationen af viden, erfaring og god gedin brandingteori.

 

Du kan læse mere om brandingstrategi, her : https://www.konceptmarketing.dk/branding-og-brandbuilding/