Med en branding strategi skaber du en stærkere position på markedet, så nye kunder bliver nemmere og billigere at tiltrække, samtidig med at nuværende kunder bliver mindre tilføjelige til at skifte leverandør. Ligeledes hjælper et stærkt brand til at tiltrække nye medarbejdere.
Branding strategi: Dit brand er, hvad dine nuværende og potentielle kunde tænker på, når de hører din virksomheds navn. Det er essensen af det, omverdenen tror om virksomheden, det, du rent faktisk gør og de produkter eller ydelser, du leverer. Branding er en strategisk og vedholdende proces, der kræver fuldt fokus og nærkontakt med markedet.
Med en branding strategi skaber du en stærkere position på markedet, så nye kunder bliver nemmere og billigere at tiltrække, mens nuværende kunder bliver mere loyale. Et stærkt brand er også afgørende for at tiltrække og fastholde medarbejdere.
Branding strategi: Sådan bygger Koncept Marketing stærke brands
Vores branding proces er gennemtestet. Den sikrer udviklingen af jeres dit gennem kontinuerligt fokus på virksomhedens identitet, forretningsmæssige udfordringer og implementering af de brandingaktiviteter, der skal til for at nå virksomhedens forretningsmål.
Hos Koncept Marketing følger vi en brandingmodel, som vi har udviklet og testet igennem mange års arbejde med branding af ambitiøse virksomheder og produkter.
1. Discover
En branding strategi tager altid udgangspunkt i en imagemåling. Vi definerer med den, hvordan din virksomhed opleves i dag. Målingen giver et klart billede af, hvordan din virksomhed opfattes. Den kan betragtes som en nulpunktsmåling, der danner fundamentet for det videre arbejde med brandet. Målingen er også en garanti for, at brandingstrategien er solid og har et realistisk mål.
2. Define: Vi definerer det nuværende brand
Vi analyserer imagemålingen og definerer det nuværende brands identitet, styrker og svagheder. Resultaterne af analysen udfordrer ofte virksomhedens egen opfattelse af, hvordan den opfattes eksternt. Derfor benyttes imagemålingen tit til at igangsætte interne processer, der optimerer virksomhedens daglige performance og styrker kundetilfredsheden.
3. Develop: Vi udvikler brandet
Når brandet er defineret, udarbejder vi brandingstrategien. Målet er at skabe en unik brandposition for din virksomhed i markedet. Den vil gøre det sværere for dine konkurrenter at kopiere og konkurrere. Enhver brandingstrategi er unik. Dens elementer afhænger af virksomhedens identitet, forretningsmæssige udfordringer og strategiske mål.
Typiske elementer i brandingstrategien er:
- Den ønskede markedsposition
- En analyse af de nærmeste konkurrenters markedskommunikation
- En branding platform, der beskriver virksomhedens brand DNA, værdier og brandessens
- En grundfortælling og en strategisk kommunikationsplatform
- En taktisk og operationel marketingplan med relevante marketingtiltag
- Et kampagneforslag til fremtidig markedsføring
4. Deliver: Vi implementerer brandingstrategien
En strategi er kun noget værd, når den bliver implementeret. Mange virksomheder har ikke kapacitet eller kompetencerne til at koordinere og implementere den daglige marketing og kommunikationsindsats, der sikrer, at det nye brand bliver en realitet. Hos Koncept Marketing har vi stor succes med at eksekvere vores kunders brandingstrategier i praksis. De mange taktiske og operationelle marketingaktiviteter eksekveres på et marketing- og PR abonnement.
Værd at vide
Det tager to år at bygge et brand.
Branding er en langsigtet strategi. En strategisk beslutning, som kræver ambitioner, en klar strategi og masser af løbende indsatser. Branding tager tid. Vores interne målinger viser, at det tager ca. to år at bygge et brand. Resultatet er en stærkere markedsposition opbygget gennem en stærk virksomhedsidentitet, høj troværdighed, målrettet markedsføring og masser af synlighed. Du bliver kendt for ”det rigtige”. Det giver en klar differentiering i forhold til konkurrenter, mere loyale kunder og en ensartet kommunikation.
Hvad koster en branding strategi?
Prisen på en branding strategi afhænger af den enkelte virksomheds markedsposition, udfordringer, potentialer og ambitioner. Mange forhold kan påvirke prisen. Det kan være antallet af strategiens del-elementer, som kan skræddersyes til den enkelte virksomhed, antal respondenter i brand- og imagemålingen, analysens omfang samt naturligvis omfanget af marketingplanen og kampagneforslag.
En branding strategi skal forventes at koste fra 200.000 kr. Mange virksomheder investerer op imod det dobbelte.
Den efterfølgende implementering igennem Koncept Marketings marketing- og PR abonnement koster fra 19.000 kr. – 40.000 kr. om måneden mdr. afhængigt af dit behov.
Nogle virksomheder kan have behov for kun at købe et eller flere delelementer i brandingstrategien. Det kan fx være en marketing strategi eller en PR strategi. Ønsker du hjælp til opgaven, så kontakt os for et særskilt tilbud.