Marketing – et nødvendigt onde

Hvorfor skal man investere i marketing, når kunderne kommer af sig selv?

Det er en udbredt misforståelse, at marketing ikke er nødvendigt, når forretningen går godt og kunderne kommer af sig selv. Her er fem vigtige grunde til, hvorfor marketing er nødvendigt, også i perioder hvor ordrerne selv finder ind i ordrebogen.

 

Behold din position på Google

Vedvarende online aktivitet sikrer, at du beholder eller forbedrer dine placeringer på Google. Leverer du ikke kontinuerligt indhold til søgemaskinen, risikerer du at miste synlighed på Google. Det kan koste mange nye potentielle kunder.

 

Forbliv ”Top of mind” via sociale medier

Vedligehold af virksomhedens sociale medier, som f.eks. Facebook og LinkedIn gør, at du løbende popper up i din målgruppes bevidsthed. Selvom det ikke decideret er et mål at sælge via de sociale medier, spiller de en afgørende rolle for, om du forbliver i dine målgruppers bevidsthed.

 

Branding via PR

Reklamen er død, men vi er stadig nyhedshungrende. Kontinuerlig synlighed i relevante medier øger kendskabet til virksomheden. Gennem PR kan man tegne det billede af virksomheden som man ønsker i offentligheden.

Med PR har man mulighed for at skabe synlighed, der hjælper til en ”top- of mind” position på markedet. Man har også muligheden for at tilknytte virksomheden til de værdier, man ønsker, gennem branding. Koncept Marketing har styrket mange brands – alene gennem kontinuerligt fokus på PR. Læs mere om PR her.

 

Tiltræk nye medarbejdere

Når virksomheden oplever fremgang, går hjulene stærkt, og mange oplever, at det kan være svært at tiltrække den nødvendige arbejdskraft. Også her spiller marketing en afgørende rolle.

”Employer branding” er en indsats for sig, der sikrer at virksomheden ikke blot er synlig på det pulserende jobmarked, men også bliver kendt for det rigtige. Det gør virksomheden både synlig og attraktiv som arbejdsplads overfor kommende ansøgere.

 

Byg op til dårlige tider

Sidst men ikke mindst så spiller en kontinuerlig marketingindsats en altafgørende rolle, når de gode tider bliver knapt så gode. Falder omsætningen, kan man altid lave quick-kampagner til pistolsalg. Men det meste salg beror på langvarigt kendskab og gode relationer. Derfor er det faktisk for sent at igangsætte sin marketing, når man virkelig mangler den!

Mange overser, at marketing er en proces. Ikke et quick fix. Man skal lægge et fundament, før man kan bygge. Og man skal så, før man kan høste.

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med en langsigtet marketingindsats her.