Ny undersøgelse: Troværdighed er vigtigere end kvalitet

Koncept Marketing har i samarbejde med analysebureauet Enigma Insight spurgt 70 virksomheder om hvad der var vigtigst for dem, når de skulle vælge deres leverandører. Virksomhederne valgte leverandørens troværdighed som værende vigtigere end evnen til at levere kvalitet.

Virksomhederne kunne i undersøgelsen vælge mellem 10 ord, som de opfattede som vigtigst for deres virksomheds profilering. 29% valgte troværdighed. Kvalitet og andenpladsen med 16% efterfulgt af ”service”, som fik tredje pladsen med 10%. Virksomhedens troværdighed er altså dens vigtigste aktiv. Netop derfor handler moderne markedsføring netop om værdiskabende indhold fremfor reklame. For mens reklamen fungerer som en udokumenteret påstand, skabes troværdigheden gennem storytelling, PR, content marketing og crossmedia strategier, virksomhedens profilering på tværs af de online platforme og sociale medier. Det er netop disse troværdighedsskabende marketingværktøjer, der tilfører brands en høj troværdighed. Men desværre nedprioriteres virksomhedernes brandingstrategi.

Hele 42% af de adspurgte virksomheder oplyser, at de har et aktuelt behov for kundeundersøgelser, mens 27% af virksomhederne hellere vil satse på strategisk markedsføring i 2015. Undersøgelsen fra Koncept Marketing viser også, at 21% af virksomhederne vil arbejde med brand building i 2015, mens det kun er 17%, som kunne tænke sig en decideret brandingstrategi.

Undersøgelsen bekræfter hvad man kunne frygte. Alt for mange virksomheder ikke kender vigtigheden af at have en klar brandingstrategi. Det er et problem. Især hvis man vil vækste. For et anerkendt og velkendt brand kommer ikke af sig selv. Det kræver en skarp virksomhedsidentitet, en klar brandingstrategi og fuldt fokus på eksekveringen af de tiltag, der skal bygge brandet.

Læs den originale artikel her!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *