Bilka - Mohamedsagen

Mohamedsagen kan styrke BILKAs brand – det kræver kun handling

Sagen om Bilkas fyring af kasseassistenten Mohamad Al Jawerheri har udløst en shitstorm på Bilka Næstveds hjemmeside. Men faktisk kan Bilka styrke sit brand, hvis Dansk supermarked agerer strategisk klogt. Bilkas brand er nemlig bygget op på stærke brandværdier som mangfoldighed, åbenhed og tolerance. At en enkelt leder nu har sat disse værdier over styr – kræver konkret handling fra Bilka side. Men så kan de også udnytte situationen til deres fordel. Det kræver kun at Dansk Supermarked formår at fastslå BILKAs ellers stærke brand, internt i organisationen, blandt butikkernes ledere – og så husker at kommunikere indsatserne eksternt.

At Dansk Supermarkeds pressechef udtaler, at lederen i Bilka Næstved ikke har ageret efter Bilkas værdier er fint- men ikke nok. Hvis Bilka skal manifestere sit brand, skal der konkret handling til – og ikke bare en løftet pegefinger. Man bliver nødt til at arbejde internt med brandet i organisationen og hjælpe lederne i deres daglige arbejde med at levere det. Når den interne brandingstrategi er søsat, kan man brande sig på de interne indsatser eksternt – og her ligger mulighederne for at vende brandingkrisen til BILKAs egen fordel.

En mangelfuld intern brand eksekvering er desværre set alt for ofte. Alt for mange virksomheder lader sig forføre af smarte reklamebureauer og store kampagner –uden at rette blikket indad. Det er så ærligt at bruge så mange penge på den eksterne markedsføring, men helt glemme den interne brandingstrategi, når 50% af det oplevede brand skabes internt af medarbejderne i deres daglige arbejde. Bilka har sikkert målt sit brand. Og organisationens butikschefer og ledere er helt sikkert også blevet instrueret i Bilkas brandværdier. Men man mangler åbenbart at sikre, at lederne nu også agerer efter dem i det daglige, herunder i forbindelse med ansættelser og afskedigelser. Hvad var ”the missing link” der gjorde, at lederen i Næstved handlede som han gjorde? Manglede han en brandingekspert han kunne konsultere? Var brandet ikke masseret godt nok ind i dagligdagen? Mohammed sagen giver Bilka chancen for at igangsætte en intern brandingstrategi, der ikke blot vil reparere brandet i sin krise men også styrke det ved at vende shitstorm til positiv omtale. Derved kommunikeres BILKA som et stærkt brand, der tager sine brandværdier alvorligt – og gør alt for at fastholde dem i en stærk CSR strategi. Det giver respekt hos kunderne og BILKA vil således kunne komme stærkere ud af Mohammed sagen.

Artiklen er blevet publiceret på Kommunikationsforum den 15/12-2015

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *