Markedsføring

Profilbrochuren er død. Markedsføring er gået online.

Det er slut med markedsføring på papir. Nu skal virksomhederne være synlige online og fange deres kunder, der hvor de er – og når de har tid. Det handler om top of mind. Om links. Om søgemaskiner og det rette ordvalg. Men først og fremmest  handler det om online netværk. Virksomheder skal i dag ikke blot være online, de skal også være nærværende og tilstede – hele tiden.  Til gengæld får de hurtig respons. Det er konsekvenserne ved, at markedsføringen er rykket online.

Nye spillerregler

Online markedsføring er langt mere end søgemaskineoptimering, adwords og link management. Det handler om indhold, som er let og ikke mindst hurtig at finde på internettet. Derfor er content marketing blevet det nye sort. Vi læser ikke længere profilbrochurer. Vi googler. Så simpelt er det. Markedsføringen har fået nye spilleregler, fordi den nu opererer på online platforme, der krydser cirkler og på kryds og tværs rammer vores målgrupper. Hvert online medie har sine egne spilleregler, som virksomheden i sin markedsføring må spille efter.

At markedsføringen er rykket online udfordrer marketingchefen, som igen må gentænke virksomhedens markedsføring fra bunden af. I hvilke digitale cirkler finder han sine målgrupper? Og hvornår kan han påvirke dem? – eller rettere forsøge. For med online markedsføring er reklamen død og virksomheden kan kun håbe, at kunne bidrage med indhold og en værdi, som forbrugeren ønsker at tage til sig – når det passer ham, og hvis det passer de sociale medier. Reklamens magt eksisterer ikke længere. Vi køber ikke en vare, fordi der reklameres for den, men fordi den anbefales gennem vores sociale netværk af forbrugere som vi kalder venner, men som vi for det meste dårligt nok kender. Vi er mere kræsne end nogen sinde – og vi er specialister i at frasortere reklame.  Det ændrer præmissen for virksomhedens markedsføring radikalt. At markedsføringen er gået online har nemlig konsekvenser for dens tempo og interaktion med kunden men øger også mulighederne for måling på indsatsen.

Højere Tempo

I takt med at marketing går online, hæves tempoet for virksomhedens markedsføring markant. Det er slut med at vente på trykkerier og brochurer, på sælgere og deres tilbagemeldinger. En reklamekampagne der før kørte  i flere uger, brændes nu af på 24 timer. Resultaterne er hurtige og nådesløse og vises øjeblikkeligt – hvis man ellers husker at kigge efter dem. I DI handels seneste undersøgelse af handelsvirksomhedernes brug af IT, svarer kun 16 pct., eller hvad der svarer til lidt under hver femte virksomhed, at de overvåger, hvad der bliver sagt om deres virksomhed og produkt online. I forhold til traditionelt salg er dette tal meget lavt. I 2012 viste en lignende undersøgelse, at otte ud af ti virksomheder regelmæssigt følger deres sælgeres indsats for at sikre sig det optimale resultat. Men når man markedsfører sig online, er det altså ikke engang hver femte virksomhed, som ligger inde med data, de kan bruge til at følge op på, om deres indsats har en effekt. Det er et problem. Og et paradoks, fordi online marketing jo er den nemmeste form for markedsføring at måle gennem analyse af kliks, køb og interaktioner.

Interaktion – og alt magt til forbrugeren

Online interaktion er eftertragtet, når vi vil kommunikere med vores målgruppe og potentielle købere. For det er nu forbrugerne der har magten. Brandet formes af dem og ikke længere af virksomheden. De besidder retten til at sige til og fra overfor reklamebudskaber. Retten til at bestemme hvornår de vil oplyses – eller påvirkes, om man vil. Retten til at bestemme hvad der er godt og skidt – og uanset hvad, så har de en holdning til det, som de gerne deler. Risikoen for at ramle ind i ukontrollerbare ”shitstorms”, hvor virksomheden bagtales på de sociale medier er en ny præmis marketingcheferne må leve med – og agere efter. Samtidig er Reputation management blevet en del af marketingchefens dagligdag – disciplinen at fylde positive links ind på google, så et eventuelt negativt link vil falde væk fra side 1 og længere ned i søgemaskinen.

I kølvandet af online markedsføring, hvor alt handler om links, sociale netværk, tabletaviser og portaler, kan marketingcheferne lægge de gamle marketingbøger i skuffen og begynde at skrive helt nye. Nye regler gælder nemlig på de online platforme og værktøjerne er ikke længere de samme. De skal bruge film i stedet for fotos. De skal udtænke fængende overskrifter på nyhedsbreve, for at de overhovedet bliver åbnet og de skal have distributionsplaner og online strategier og have en mening med deres fremtræden på de sociale medier. Det stiller store krav til den moderne marketingchef, som må følge med i den teknologiske udvikling, nye regler og præmisser, der konstant ændres. Men med online markedsføring og det højere tempo, har vi som marketing folk også fået meget kortere vej til salget. Vi har fået aktive forbrugere, der lytter og har holdninger, de gerne deler – hvis det altså giver dem værdi. Marketingchefens opgave er derfor ikke længere at levere et budskab – men at skabe et budskab med forbrugerens tunge, som i sidste ende sælger virksomhedens brand og dens produkter.

Artiklen blev først publiseret på Kommunikationsforum den 28/9 2014.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *